top of page
Turun Osteopatia Osteopaatti Iida Salo Turku Varsinais-Suomi

Blogi

Mikä maksaa?

  • Writer: Iida Salo
    Iida Salo
  • 15.5.
  • 4 min käytetty lukemiseen

Tässä tekstissä käyn läpi yksityiskohtaisemmin mistä maksat kun saavut vastaanotolle. Usein asiakkaalle näkyvin osa terveydenhuollon palvelusta on itse vastaanottokäynti, mutta iso osa yrittäjän/ terveydenhuollon ammattilaisen työstä jää näkymättömiin.


Aluksi käyn läpi mitä kartoitus tarkoittaa, mitä käynti pitää sisällään ja lopuksi mitä muita kuluja maksamasi käyntimaksu kattaa.


Käynti- vai minuuttihinta

Yksi minun lempilauseitani on, että luonani ei makseta minuuteista vaan osaamisestani. Minulta on aika ajoin pyydetty, että voisiko sen "höpöttelyn" jättää pois ja vain käsitellä. Tämä ei toimintatapaani kuitenkaan sovi, sillä "höpöttely" on tärkeää kartoitustyötä. Ensikäynnillä kartoitus on laajempi mutta myös jatkokäynneillä on tärkeää käydä läpi nykytilaa, mahdollisia muutoksia oireissa tai muita esille tulleita asioita, kuten asiakkaan käyntien välillä muistamia seikkoja terveydestään.


Kartoituksen sisältö

Ensikäynnillä haastattelen laajasti muun muassa:

  • Oirekuvasta: mitä on tapahtunut, milloin, mihin kaikkeen oireet vaikuttavat, liitännäisoireet ja niin edelleen.

  • Terveydestä: muun muassa pitkäaikaissairaudet ja muut diagnoosit, lääkitykset, leikkaukset, onnettomuudet, muut mahdolliset terveyden ongelmat vaikka ne eivät suoraan liity syyhyn, jonka vuoksi vastaanotolle on hakeuduttu.

  • Toimintakyvystä: miten oireet ja ongelmat vaikuttavat fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen toimintakykyyn, onko oireilla vaikutusta työ- tai opiskelukykyyn, miten harrastaminen ja arki sujuu? Mitkä ovat asiakkaan voimavaroja, mikä arjessa ja muualla toimii hyvin ja mistä asiakas saa voimia?

  • Unesta ja elämäntavoista: muun muassa miten asiakas saa nukuttua, päihteiden- ja piristeiden käyttö, stressi, ravitsemus ja nesteytys. Mikä toimii, missä asiakas tarvitsee mahdollisesti tukea?


Aina näitä ei käydä tarkasti jokaisen asiakkaan kohdalla, käytän tässäkin harkintaa ja ammattitaitoani ja kartoitan asioita joilla on merkitystä hoidon suunnittelun ja toteutuksen kannalta.


Alkukartoitukseen kuuluu myös tutkiminen. Me osteopaatit olemme koulutettuja tutkimaan käsin eli palpaatiota hyödyntäen. Palpaatiolla saan tietoa muun muassa eri kudosten tuntumasta, nivelten liikkeen laadusta, ihon kunnosta. Lisäksi pyydän tekemään erilaisia selän liikkeitä, raajojen ja nivelten liikkeitä, testaamme tarvittaessa lihasvoimia ja hermoston toimintaa ja niin edelleen.


Erotusdiagnostiikka on tärkeä osa työtäni. Kysymyksilläni ja erilaisilla tutkimuksilla on tarkoitus kartoittaa myös esimerkiksi lääkärin hoitoa vaativat tilat. Joskus lääkäriä ei tarvita mutta ilmenee tarve esimerkiksi fysioterapialle, toimintaterapialle, psykologille tai muille sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille.


Lasten kohdalla kartoituksessa on olennaista koko perheen kohtaaminen, ja kartoituskysymykset ovat erilaisia kuin aikuisella. Kuitenkin myös pienimpienkin asiakkaiden käynti sisältää kattavan haastattelun (jossa tiedot saadaan tietenkin huoltajilta), tutkiminen, suunnitelma, varsinainen manuaalinen käsittely (jos tarpeen) sekä vanhempien/ huoltajien ohjaus.


Koko ajan käyn kanssasi läpi mitä olen tekemässä. Hoitosuunnitelman teen aina kanssasi yhteisymmärryksessä. Kartoituksen tavoitteena on saada kuva siitä, mikä on kehosi, mielesi ja terveytesi tila nyt ja miten nykytilanne on kehittynyt. Kartoituksen avulla hoitosi on suunnitelmallista, turvallista ja tarkoituksenmukaista.


Jatkokäynnillä kartoitetaan muun muassa:

  • Miten aiempi käynti vaikutti välittömästi, miten käyntien välissä on muutoin mennyt? Pidemmissä hoitosuhteissa arvioidaan laajemmin käyntien/ hoitojakson edistymistä suhteessa tavoitteisiin.

  • Onko annetut ohjeet ja harjoitteet toimineet, onko niitä jaksettu tehdä, tarvitseeko harjoitteita tai muita ohjeita muuttaa?

  • Onko hoitosuunnitelmaa tarpeen muuttaa, toimiiko nykyinen linja?


Käynnin sisältö: näkyvä ja näkymätön osa

Vastaanottokäynti on asiakkaalle näkyvin osa työtäni. Kartoituksen, hoidon ja ohjauksen lisäksi asiakastyöhön kuuluu olennaisesti lisätiedon hankkiminen ja selvitystyöt sekä kirjaaminen. Uuden asiakkaan kohdalla kirjaaminen ja hoitosuunnitelman laatiminen vie 30-40 minuuttia - tämä aika tulee siis vastaanottokäynnin lisäksi. Jatkokäyntien vastaava kirjaaminen vie selvitystyön määrästä riippuen keskimäärin 15-20 minuuttia.


Jos varaat ajan, joka näkyy ajanvarauksessa enintään 60 minuutin pituisena, työn määrä on minulle kuitenkin noin 1,5 tuntia, joskus enemmänkin.


Näkymätöntä työtä on myös toimitilasta huolehtiminen, puhelut, sähköpostit ja tekstiviestit.


Muut kulut

Summa, jonka pyydän asiakkaalta käynnistä sisältää monia eri kuluja. Se ei siis suoraan ole minun tuloani, vaan ennen kuin maksan itselleni palkan maksan muun muassa:

  • yrittäjän eläkevakuutusmaksut (YEL)

  • ennakkoverot

  • toimitilan vuokran ja muut kiinteät kulut kuten sähkö, vesi ja siivous

  • potilastietojärjestelmän, nettiajanvarauksen ja Kelan Kanta-palveluiden maksut (tähän sisältyy myös jokaisen tekstiviestimuistutuksen sekä vahvan tunnistautumisen maksut)

  • yrityksen toiminnan ja omaisuuden vakuutukset

  • puhelinkulut, maksupäätteen vuokra, laitteiden suojaus

  • provisiot jokaisesta korttimaksusta, Epassista ja Edenredistä

  • kirjanpitäjän kulut

  • nettisivujen ja webhotellin kulut

  • toimistotarvikkeet ja kaluston uusinta

  • koulutus


Lista ei ole tyhjentävä mutta antaa kuvaa siitä, mitä kaikkea pienen yrittäjän toiminta vaatii. Koska järjestelmäni ovat ajantasalla, huolehdin tietosuojasta ja haluan tarjota asiakkailleni helpot tavat maksaa, varata aikaa ja olla yhteydessä maksaa tämä merkittäviä summia vuodessa.


Edellä kuvattujen vuoksi voinkin tehdä eräänlaisen laatulupauksen:


  • Kun etsit itsellesi sopivaa osteopaattia löydät tietoja minusta ja osaamisestani kattavasti nettisivuiltani, joita päivitän säännöllisesti.


  • Saat varattua ajan helposti nettiajanvarauksesta. Mikäli nettiajanvaraus ei sinulle sovi saat minuun helposti yhteyden puhelimitse.


  • Saapuessasi vastaanotolle voit luottaa siihen, että keskityn tilanteeseesi täydellä huomiolla ja tarkkuudella sekä ammattitaidolla.


  • Hoitosi suunnitellaan sinun kanssa turvalliseksi ja tarkoituksenmukaiseksi.


  • Saat manuaalisen käsittelyn lisäksi yksilöllistä neuvontaa, harjoituksia ja/ tai tarvittaessa ohjausta muuhun tilanteeseesi sopivaan palveluun.


  • Pidän huolta toimitilan siisteydestä ja kaluston kunnosta niin, että tänne on aina turvallista saapua.


  • Kirjaan käynnit huolellisesti potilastietojärjestelmään josta vien ne Kantaan. Kehitän kirjaamistani jatkuvasti jotta niin sinä asiakkaana kuin muut ammattilaiset tietävät, mihin hoitosuunnitelma perustuu, miten sitä on toteutettu ja onko siitä ollut apua.


  • Pidän yllä ja kehitän ammattitaitoani. Käyn erilaisia lyhyempiä ja pidempiä koulutuksia pitkin vuotta. Pidän yllä niin osteopaattista manuaalisen käsittelyn osaamista kuin mielenterveystyöhön liittyviä tietoja ja taitoja.



Toivottavasti tämä teksti selventää sinulle, kuinka maksamasi summa muodostuu. Jos haluat asioihisi paneutuvan, huolellisen ja ammattitaitoisen osaajan kannattaa harkita yhteydenottoa. Olen rehellinen ja suora mutta myös huumorintajuinen. Huonot puujalkavitsit eivät maksa ekstraa, ne tulevat kaupan päälle.


Lämpimästi tervetuloa vastaanotolleni.


Osteopaatti Iida vastaanotolla Turussa.
Osteopaatti vastaanotollaan. :)

Comments


Commenting on this post isn't available anymore. Contact the site owner for more info.
bottom of page