Turun Osteopatia Osteopaatti Iida Salo Turku Varsinais-Suomi

Blogi

Kipu

Olen pitkään halunnut kirjoittaa kivusta sillä se on aikuisten kohdalla tyypillisin syy hakeutua vastaanotolleni. Olen pohtinut mistä kulmasta asiaa lähestyisin sillä aiheesta on kirjoitettu runsaasti niin ammattikirjallisuutta kuin yleistajuisempaa teosta. (Laitan loppuun mainintoja muutamista teoksista.)

Päädyin lopulta siihen että avaan tässä tekstissä omia ajatuksiani siitä miten kohtaan kivusta kärsivän ihmisen. Kivun teoriasta laitan linkkejä tekstin loppuun. Toivon että tämän kirjoituksen myötä lähestymistapani on sinulle selkeämpi ja tiedät mitä tulet saamaan vastaanotollani. Teksti kuvaa suurimmaksi osaksi aikuisen kohtaamista, lasten hoitamisesta tulen kirjoittamaan tulevaisuudessa oman tekstin.

Alkukartoitus antaa suunnan

Alkukartoituksessa käytän esitietolomaketta haastattelun tukena. Käymme läpi kipua monenlaisin eri kysymyksin kuten millaista kipu on, milloin se alkoi, mitkä asiat voimistavat sitä tai millä saat helpotettua kipua. Osteopaattinen lähestyminen kipuun ei tuijota pelkästään oireita ja kysyn muitakin terveyteesi ja elämäntilanteeseesi liittyviä kysymyksiä. Sinulla ei tarvitse olla valmiita vastauksia kun tulet vastaanotolle, meillä on hyvin aikaa löytää ne yhdessä.

Alkukartoitukseen kuuluu haastattelun lisäksi tutkiminen joka tilanteesta riippuen voi olla esimerkiksi kehon linjauksien tarkastelua, liiketestauksia, erilaisia erotusdiagnostisia testejä ja kudosten tilan tutkimista käsin. Kaikista meistä löytyy jäykkiä, jähmeitä ja kireitä alueita mutta keskityn näissä tutkimuksissa löytämään myös niitä alueita jotka liikkuvat ja toimivat hyvin.

Kivun eri ulottuvuudet

Kipu tuntuu kehossa mutta minua kiinnostaa erityisesti se kuinka kipu vaikuttaa sinun elämässäsi. Kipu on aina henkilökohtainen eikä mitään pakettiratkaisua sen lievittämiseen ja sen kanssa elämiseen ole. Käymme läpi miten oireet vaikuttavat elämäsi eri osa-alueilla kuten onko rakkaita harrastuksia jäänyt pois tai onko arki lasten kanssa muuttunut päivästä toiseen suorittamiseksi? Miten jaksat töissä vai pystytkö tekemään töitä lainkaan? Täytyykö ystävien kanssa sovittuja menoja perua kun kipukohtaukset pakottavat takaisin sängynpohjalle?

Unenlaatu ja kivut kulkevat käsi kädessä ja heikko unenlaatu yleensä voimistaa kipuja. Kipu on keholle kuormittava tila ja usein kiinnitämmekin ensimmäisenä huomiota kehon stressitilan lievittämiseen ja unenlaatuun. Kun on levännyt pystyy kipuun suhtautumaan eri tavalla ja tarkastelemaan sitä eri näkökulmista, erilaisia terveyttä edistäviä valintoja on helpompi tehdä ja kivun voimakkuuskin voi lievittyä.

Kipu ei ole pelkästään fyysinen tuntemus. Kipuun liittyy meillä kaikilla joko tiedostettuja tai tiedostamattomia pelkoja, huolia tai uskomuksia. Kipu vaikuttaa mielialaan ja pitkittyessään voi aiheuttaa voimakkaampaakin psyykkistä oireilua. Näillä on usein erityisesti pitkään jatkuneissa kiputiloissa suuri merkitys ja siksi otan nämä asiat esille vastaanotollani.

Osteopaatti auttaa unenlaadun parantamisessa.
Lepo on olennainen osa kipujen lievittämisessä. Kuva: Elina Palosaari.

Mitä voin luvata

"Olen varmaan liian vaikea tapaus sinulle." Kuulen tästä lauseesta eri versioita viikoittain. Suurin osa aikuisasiakkaistani ovat kärsineet kivuista pitkään, sinnitelleet, purreet hammasta ja jatkaneet vain eteenpäin. Asiakkaani ovat ehkä hakeneet jo apua mutta eivät jostain syystä ole tulleet kohdatuksi tai hoitojaksot ovat muista syistä katkenneet.

Voin luvata, että minulla on sinulle aikaa. Voin luvata että paneudumme yhdessä elämäntilanteeseesi ja teemme realistisen suunnitelman kuntoutumiseesi.

Lisäksi voin luvata että:

• Teen huolellisen kartoituksen tilanteestasi ja huomioin oiretilanteen lisäksi voimavarasi ja vahvuutesi.

• Hoitosi on suunnitelmallista ja läpinäkyvää. Käyn keskustelua kanssasi avoimesti ja voit lukea suunnitelman myöhemmin Omakanta-palvelusta.

• Kehon käsittelyn lisäksi annan erilaisia ohjeita joilla voit vaikuttaa terveyteesi. Ohjeistuksissa huomioidaan sinun käytettävissä olevat voimavarat ja ajankäyttö enkä ohjaa yleensä kuin 1-3 harjoitetta kerrallaan. Harjoitteet voivat olla erilaisia hengitys-, rentoutus- tai mielikuvaharjotteita, liikkuvuutta edistäviä tai muutoin kehoa huoltavia harjotteita. Ohjeistan tarvittaessa elämäntapamuutoksissa kuten unenlaadun edistämisessä, liikunnan ja palautumisen tasapainottamisessa ja ravitsemuksessa.

• Mikäli havaitsen hoitojaksolla että hyödyt muiden ammattilaisten avusta ohjaan sinut oikean ammattilaisen luokse. Monet asiakkaani ovat hyötyneet esimerkiksi osteopaattisen hoidon ja psykologin käyntien tai psykoterapian yhdistämisestä.

Kun halutaan vaikuttaa kivun syihin ja edistää toimintakykyä pitkäaikaisesti ovat kattava kartoitus, tutkiminen, asiakkaan ymmärryksen lisääminen kipuun liittyen, ohjaus ja keskustelu kaikki yhtä tärkeitä osia kuin varsinainen osteopaattinen käsittely. Kuten minkä tahansa vaivan myös erilaisten kipujen kanssa kohtaan sinut yksilöllisesti ja käytän koko ammattitaitoni mielenterveyden ammattilaisena ja osteopaattina auttaakseni sinua.

Lisäluettavaa aiheesta:

Helena Miranda - Ota kipu

Jaana Hautala ja Jerry Ketola - Selkäkipu ja mielen voima (Otava)

Teoriatietoa kivusta esimerkiksi täältä:

Krooninen kipu - Duodecim: https://www.duodecimlehti.fi/duo99247

Hannu Luomajoki ym. - Ammattilaisen kipukirja (Vk-kustannus)